Cykl: Dumne Kury kruszą mury

Jak w kalejdoskopie wirują w kilkunastu żartobliwych obrazach pogodne, kolorowe i dynamiczne sylwetki kur i kogutów. Wszystkie prace w cyklu łączą podobni bohaterowie – postacie barwnych ptaków. Obrazy mają dużą dynamikę kompozycji. Artysta personifikuje postacie ptaków a tytułom nadaje ogólnokulturowe znaczenie. Jedne obrazy mają tytuły muzyczne terminologiczne – „Pianoforte”, inne nawiązują do wielkich przebojów muzycznych wszech czasów jak „Mamma Mia” ABBY. „Canto Cantare” brzmi dźwięcznie mimo upływu wielu lat od czasu powstania wesołej piosenki o młodzieży ruszającej na wakacje z plecakiem i gitarą. Kolejne obrazy choć śmieszne i wesołe odnoszą się do stanu ducha i ludzkich zachowań w sytuacjach poważniejszych. Mogą nawet przypominać obecną trudną sytuację międzynarodową. W tej grupie prac jest „Duma i Uprzedzenie?”, „Wojna i Spokój” nieodparcie kojarząca się z tytułem dzieła Lwa Tołstoja, „Hannibal ante Portas” będący powtórzeniem łacińskiego zawołania ostrzegawczego. „Diaspora Wszeteczna” to nieco zakamuflowana mapa Europy. Wszytko co żywe, tu w obrazie ucieka w jednym, zachodnim kierunku. „Prognostyk Austro-Węgierski” (2014) w sposób zapewne niezamierzony przez artystę stał się jasnowidzącym zwiastunem burzliwych wydarzeń rozgrywających się wzdłuż błękitnej wstęgi Dunaju i na granicy Węgier i Austrii w roku następnym.

Piotr Uznański